neobanken

Het bijwerken van klantdossiers bij (neo)banken na een overname

12 oktober 2023

In de afgelopen jaren zijn neobanken bezig geweest met een flinke opmars in de financiële sector. Ze staan bekend om het inzetten van de modernste technologieën waarbij de user experience veel aandacht krijgt. Dit vertaalt zich naar onder andere een goede onboarding, met hoge kwaliteit klantdossiers. Echter, wanneer deze moderne financiële instellingen besluiten om traditionele banken of andere financiële entiteiten over te nemen, stuiten ze vaak op een berg van verouderde of onvolledige klantdossiers. Dit brengt een uitdaging met zich mee: het opschonen van de klantdossiers die niet voldoen aan de eisen. Dit is een proces dat essentieel is voor het naleven van wettelijke bepalingen en het behouden van sterke klantrelaties.
 
De problematiek wordt alsmaar complexer gezien de strengere regelgeving (en handhaving daarop) en de toenemende verwachtingen van klanten ten aanzien van data-integriteit en privacy. Daarnaast is er het risico op reputatieschade wanneer klantgegevens niet correct zijn beheerd. Het efficiënt bijwerken van klantdossiers na een overname is daarom niet alleen een compliance-vereiste, maar ook een bedrijfsnoodzaak die de betrouwbaarheid en de reputatie van de bank kan versterken.

Goed georganiseerde remediation

Een goed georganiseerd remediationproces is cruciaal om verschillende risico’s te verkleinen. Het helpt bij het voorkomen van problemen zoals non-compliance, slechte klantcommunicatie en mogelijke datalekken. Een efficiënte remediation is essentieel voor het behouden van het vertrouwen van klanten. Maar waar begin je eigenlijk? Het is immers een omvangrijk proces. Het juiste begin hebben wij gelukkig al in kaart gebracht, en kan je hier lezen.

Technologie en planning

Het benutten van moderne technologie is uiteraard niks nieuws voor neobanken. Het is daarom ook een vanzelfsprekend en belangrijk onderdeel van de remediationstrategie. Een neobank, met geoptimaliseerde onboardingsprocessen, wil namelijk ook dit proces zo efficiënt mogelijk inrichten. Automatisering en moderne verificatiemiddelen kunnen het proces versnellen, het risico op fouten verlagen en zorgen voor een consistente behandeling van de klantdossiers.
 
Daarnaast is een duidelijk en gestructureerd plan essentieel voor een hoge conversie op een portefeuille. Deze planning zou taken, deadlines en verantwoordelijkheden moeten omvatten, en kan helpen bij het stroomlijnen van het remediationproces met minimale verstoring van de normale bedrijfsvoering. Zeker als men ervoor kiest om dit proces aan te pakken met een extern bedrijf, Een praktische benadering voor het beheer van klantdossier-remediation zonder werkzaamheden te onderbreken vind je hier.

Intern of uitbesteden

De keuze tussen het intern beheren van het remediationproces of het uitbesteden ervan is een belangrijke overweging. Intern beheer biedt meer controle en transparantie, maar kan de teams belasten. Aan de andere kant kan het uitbesteden van remediation toegang bieden tot gespecialiseerde vaardigheden en ervaring, wat kan leiden tot een sneller en efficiënter herstel van de klantdossiers. In een eerdere blog hebben we alle voor- en nadelen van het uitbesteden uitgebreid behandeld, lees hem hier.

Het is nu tijd voor actie

Klaar om de uitdagingen van klantdossier-remediation na een overname aan te gaan? Neem snel contact met ons op om te zien hoe wij jullie hiermee kunnen helpen.