Banner Start Remediation

Remediation van klantdossiers, waar te beginnen?

13 april 2023

In onze vorige blog hebben we behandeld waarom het belangrijk is om je klantdossiers te allen tijde op orde te hebben. Maar wanneer je dossiers dit niet zijn, hoe begin je dan met het updaten? Dat leggen we je graag uit! 

Stap 1: Beoordeel de kwaliteit van de huidige klantdossiers 
Om te weten welke dossiers en in welke hoedanigheid geüpdatet moeten worden, is het belangrijk om te beginnen met een grondige analyse van de kwaliteit van de huidige klantdossiers. Dit kan je vervolgens gebruiken om de juiste informatie uitvraag te doen bij de juiste mensen. Zo is de kans groot dat bij oudere dossiers je bijvoorbeeld nog rijbewijzen hebt opgenomen, terwijl dit tegenwoordig niet meer voldoet. 

Stap 2: Stel prioriteiten 
Zoals bij elk groot project is het goed om prioriteiten te stellen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om eerst de meest kritische klantdossiers aan te pakken en je remediation werkzaamheden te richten op gebieden die de meeste impact hebben op jullie bedrijf(svoering). Prioriteiten kan je stellen o.b.v. een risico-analyse of bijvoorbeeld de leeftijd van de klantdossiers.  

Stap 3: Maak gebruik van technologie 
Je kan natuurlijk zelf handmatig al je klanten gaan vragen om nieuwe informatie aan te leveren op kantoor, maar naast dat dat enorm tijdrovend is gaat dit je conversieratio ook niet ten goede komen. Laat staan de klantervaring. Maak daarom slim gebruik van technologie. Denk bijvoorbeeld aan ID-repair, waar de klant in een veilige omgeving alle benodigde informatie kan aanleveren in hun (digitale) klantdossier.  

Stap 4: Communiceer goed naar de klant 
Om je conversieratio zo hoog mogelijk te krijgen, is het belangrijk om duidelijk te communiceren naar je klanten. Leg goed uit waarom ze hun informatie (opnieuw) moeten aanleveren, en dat de manier waarop veilig is. Maar ook wat de voordelen voor hén zijn. Want wat krijgen zij er eigenlijk voor? Zorg er ook voor dat je de klant kan helpen gedurende het proces wanneer ze er niet uit komen. Dit gaat hand in hand met technologie: daarom is end-to-end support, voor zowel de eindgebruiker als onze klant, een essentieel onderdeel van onze ID-repair service. 

Stap 5: Maak een plan voor monitoring en onderhoud 
Wanneer alles is bijgewerkt, maar ook zeker tijdens de operatie, is het verstandig om de status van de dossiers te monitoren en te onderhouden. Zo weet je precies wanneer er wijzigingen aangebracht moeten worden, bijvoorbeeld bij aanpassingen in de huidige wet- en regelgeving. Zo voorkom je dat je over een aantal jaar het hele traject opnieuw moet doorlopen. 

Lees je deze vijf stappen en denk je “poeh, dat is wel héél veel werk”? Dat snappen we! Gelukkig kunnen wij je helpen door je te ontzorgen en het proces te stroomlijnen. Benieuwd hoe? Stuur ons een berichtje, en dan praten we erover onder het genot van een (digitale) kop koffie. 

Bron: https://www.linkedin.com/pulse/remediation-van-klantdossiers-waar-te-beginnen-maikel-van-rooij/