Hoe behoud je als makelaar het vertrouwen van je klant?

28 mei 2019

Afgelopen week is duidelijk geworden dat het databestand van een verhuurmakelaar is gehackt. Omdat er persoonsgegevens zijn vrijgekomen, is de omvang van de schade groot. Van BSN-nummers tot kopieën van identiteitsbewijzen. De gegevens liggen open en bloot op straat.

Als makelaar wil je het klantvertrouwen met betrekking tot persoonsgegevens behouden, maar op welke manier kan je de veiligheid waarborgen?

Welke gegevens zijn vereist bij verhuurovereenkomsten?

Na de hack van afgelopen week nemen wij nog even goed onder de loep welke persoonsgegevens vereist zijn voor verhuurovereenkomsten op basis van de WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme):

  • Identiteitsverificatie voor het tekenen van overeenkomst.
  • Vereiste van het verificatie document: Aard, nummer, datum en plaats van uitgifte.
  • Geslachtsnaam, voornamen, geboortedatum, adres.

 

Als deze gegevens niet in een beveiligde omgeving worden gecontroleerd, opgeslagen en versleuteld dan is het risico op een datalek als die van afgelopen week aanzienlijk groot. Als je als makelaarskantoor groeit, groeit ook je databestand. En hoe groter je databestand, hoe interessanter het voor hackers wordt om hier toegang tot te krijgen. Als makelaarsbureau is het begrijpelijk dat je dit wilt voorkomen, maar de vraag is hoe secuur je hier in de praktijk mee omgaat.

Gevolgen van de hack

Hoe de hacker precies te werk is gegaan, blijft voorlopig onduidelijk. Dat de hack grote gevolgen kan hebben – voor zowel de slachtoffers als het bedrijf – is wel duidelijk. De grootste kans bestaat dat de gehackte persoonsgegevens straks worden gebruikt voor phishing.

Met deze vorm van oplichting stelen criminelen persoonsgegevens, inlogcodes etc. om tot privégegevens te komen. Denk bijvoorbeeld aan het klassieke voorbeeld van het mailtje, waarin staat dat er iets mis is met jouw bankgegevens en dat je even opnieuw moet inloggen. Door je gegevens achter te laten op de valse website, komen alle gegevens in verkeerde handen.

Hoe win je het vertrouwen van de klant?

Dat het veilig verwerken van persoonsgegevens belangrijk is, werd pijnlijk duidelijk. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Om dit soort datalekken voor te zijn, hebben wij systemen ontwikkeld ter voorkoming van identiteitsfraude en kredietverantwoordelijkheid.

Hiermee bieden wij jouw makelaarskantoor de mogelijkheid om eenvoudig en online een ID-check op de WWFT en echtheid uit te voeren. Er is een mogelijkheid om deze check te combineren met de consumententoets. Op basis van deze toets kun je de financiële positie van een persoon bepalen. 

Door op deze manier veilig met de persoonsgegevens om te gaan, laat je aan jouw klant zien dat je hun gegevens serieus neemt. Dit zorgt automatisch voor meer vertrouwen van jouw klant.  

Wil je weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Bekijk onze oplossingen, of neem contact op. We helpen je graag het vertrouwen van jouw klant te winnen!