De ontwikkelingen op het gebied van identiteitsfraude

19 februari 2019

In een vorige blog heb je kunnen lezen dat identiteitsfraude nog steeds van deze tijd is. Criminelen verzamelen onder andere persoonlijke en financiële gegevens om daar vervolgens opzettelijk misbruik van te maken. Androit marketing Service heeft onderzoek gedaan naar de marktontwikkelingen op het gebied van identiteitsdiefstal. De belangrijkste cijfers hebben wij op een rijtje gezet.

Beveiligingsmarkt groeit

Adroit Marketing Service publiceerde december 2018 een rapport over de ontwikkelingen op de markt voor het beveiligen tegen identiteitsdiefstal. De markt voor beveiliging tegen identiteitsdiefstal werd gewaardeerd op bijna 5 miljard euro in 2017. De markt zal, mede vanwege de strenge AVG-wetgeving, exponentieel groeien. Ook de toenemende digitalisering, gebruik van social media, sterke penetratie van smartphones en het creëren van het bewust worden van identiteitsdiefstal bij individuen zorgt voor stijging. De verwachting is dat de wereldwijde markt voor identiteitsdiefstalbeveiligingsdiensten tegen 2025 +/- 19 miljard euro qua waarde zal bereiken.

Jaarlijks is zo’n 1-5% van de bevolking slachtoffer van identiteitsfraude. Dat kan oplopen tot 850.000 mensen per jaar. Steeds meer overheidsinstanties zijn bezig met het bewust maken van mensen en bedrijven van de soorten identiteitsdiefstallen die plaatsvinden en de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen die moeten worden genomen om identiteitsdiefstal tegen te gaan.

Bankfraude

Identiteitsfraude is in veel branches een probleem. Zo vindt er veel bankfraude plaats, doordat dieven persoonlijke gegevens van slachtstoffers stelen en hiermee nieuwe bankrekeningen openen. Ook het overboeken van geld blijkt, mede door deze vorm van identiteitsfraude, een veelvoorkomend probleem.

Consumententoets geeft zekerheid

De meerderheid van de consument weet niet wat identiteitsfraude is, laat staan wat ze moeten doen wanneer het hen overkomt. Nu steeds meer consumenten en bedrijven financiële transacties en hoge betalingen via digitale platforms uitvoeren, wordt het met de dag belangrijker om te controleren of de consument/het bedrijf wel is wie hij/zij aangeeft te zijn. Een consumenten- of bedrijfstoets kan uitsluitsel geven of de partij betrouwbaar is om zaken mee te doen. DataChecker verwerkt dagelijks voor klanten deskundige screenings.

Wil jij kennismaken met de consumententoets? Vraag dan nu een gratis demoaccount aan. 

 

Demo account aanvragen