Waarom stellen organisaties remediation van hun klantdossiers vaak uit?
In onze eerdere blog hebben we geschreven over het belang van up-to-date klantdossiers, met name bij verzekeraars. Maar ondanks het grote belang, valt het ons op dat veel organisaties het op orde brengen van deze dossiers, zogenaamde remediation, uitstellen of op de lange baan schuiven. Maar waarom is dat eigenlijk? In onze gesprekken kwamen een aantal redenen naar voren die we graag toelichten.
Complexiteit
Eén van de meest gehoorde redenen is complexiteit en omvang. Omdat verzekeraars vaak een uitgebreide en oude database aan klantdossiers hebben, is het een behoorlijk tijdrovende en arbeidsintensieve klus om al deze dossiers te verzamelen, analyseren en corrigeren. Hoewel een logische redenatie, wordt het probleem alleen maar groter. Hoe ouder je dossiers, en hoe meer je er hebt, hoe lastiger het wordt om een goede remediation uit te voeren.
Budget
Omdat het een complexe aangelegenheid kan zijn, gaat het vaak gepaard met hoge kosten. Er moet immers geld beschikbaar gesteld worden voor extra personeel, externe dienstverleners of zelfs de implementatie van nieuwe technologieën en systemen. Dat is intern lastig te verkopen als een remediation traject niet direct geld lijkt op te leveren voor de organisatie. Maar, zoals ik in mijn eerdere blog schreef, is er wel degelijk financieel voordeel te halen wanneer je klantdossiers up-to-date zijn. Daarnaast zijn de boetes wanneer de toezichthouder op de mat staat en jij je zaken niet op orde hebt, niet mals.
Gebrek aan kennis
Het hangt enigszins samen met het budget, want als je niet de juiste kennis in huis hebt zal je deze in moeten huren. Hetzelfde geldt voor de middelen. Deze kan je extern uitbesteden, of zelf ontwikkelen. Dat laatste kost logischerwijs meer tijd en geld. Het is dan ook aan te raden om samen te werken met een partij die ervaring heeft met remediation processen, zodat je niet ineens voor onverwachte kosten komt te staan.
Veranderingsweerstand
Zoals met alle veranderingen – en een remediation proces is wel degelijk een verandering, want hoogstwaarschijnlijk moeten er bedrijfsprocessen en -systemen aangepast worden – kamp je ook bij een remediation traject met weerstand. De angst voor deze weerstand, of het niet goed uitwerken van een veranderingsmanagementstrategie, speelt een rol bij het uitstellen van een dergelijk traject.
Waarom stel jij remediation uit?
Bron: https://www.linkedin.com/pulse/waarom-stellen-organisaties-remediation-van-hun-vaak-uit-van-rooij/