5 redenen waarom up-to-date klantdossiers van groot belang zijn voor verzekeraars

09 maart 2023

Het is zeer belangrijk voor verzekeraars om up-to-date klantdossiers te hebben. Maar waarom is dat eigenlijk zo?

Als het gaat om het aanbieden van verzekeringen, is het verzamelen en beheren van klantgegevens één van de belangrijkste taken als verzekeraar. Dit geldt voor klantgegevens van nu, maar ook zeker voor die in het verleden en de toekomst. Maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk? Is het dan echt zo erg als een gedeelte van de klantdossiers niet meer helemaal bij de tijd zijn? Spoiler: Dat is het. En we leggen je graag uit waarom!
 
1.     Nauwkeurige risicobeoordeling
Eén van de belangrijkste redenen is omdat je als verzekeraar nauwkeurige risicobeoordelingen wil kunnen uitvoeren. Je gebruikt deze informatie immers om de waarschijnlijkheid van een verzekeringsclaim te beoordelen, of zelfs de hoogte van de kosten van bepaalde verzekeringen te bepalen. Onnauwkeurige of onvolledige dossiers leiden tot verkeerde risicobeoordelingen. En dit leidt vervolgens weer tot onjuiste premies of onnodige verzekeringsclaims.
 
2.     Voldoen aan wet- en regelgeving
Als verzekeraar moet je uiteraard voldoen aan strikte regelgeving wanneer het gaat over het verzamelen, beheren en opslaan van persoonsgegevens. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Know Your Customer (KYC) en Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Als je klantdossiers niet op orde zijn loop je een groot risico op boetes en sancties opgelegd door de toezichthouders. Zoals eerdere boetes bewezen (i.e. 775 miljoen euro voor ING in 2018 en 480 miljoen euro voor ABN AMRO in 2021) zijn deze niet mals.
 
3.     Verbeterde klantervaring
Ook bij verzekeraars is een goede klantervaring belangrijk voor de klantenbinding. Hoe nauwkeuriger je alles over je klanten bijhoudt, hoe beter je ze tot dienst kan zijn. Het beantwoorden van vragen of inwilligen van verzoeken gaat dan immers vele malen sneller en effectiever. Wat vertaalt naar een hogere klanttevredenheid.
 
4.     Fraudepreventie
De risico’s op fraude worden alleen maar hoger met de opkomst van nieuwe technieken. Je hebt al gauw te maken met fraudeurs die bewust onjuiste of valse informatie verstrekken om zo verzekeringspremies op te strijken. Hoe betrouwbaarder en completer je klantdossiers zijn, hoe makkelijker het wordt om deze fraudeurs te identificeren. Hiermee voorkom je financiële schade.
 
5.     Verbeterde bedrijfsprestaties
Stiekem is dit niet een reden op zichzelf, maar een gevolg van de bovenstaande vier redenen. Alle redenen, en daarmee up-to-date klantdossiers, maken het mogelijk om efficiënter te werken, kosten te besparen en beter beslissingen te nemen. Dit stelt je beter in staat om te concurreren met andere verzekeraars. Bovendien is het makkelijker om nieuwe zakelijke mogelijkheden te ontdekken, zeker wanneer je deze klantgegevens gaat combineren met externe data en daar analyses op uitvoert.
 
We hadden het natuurlijk aan het begin van de blog al verklapt, maar up-to-date en volledige klantdossiers zijn van groot belang voor jou als verzekeraar! Maar wat als je niet weet of alles wel up-to-date is, of niet weet waar je moet beginnen bij het met terugwerkende kracht updaten van deze dossiers? Dat… lees je in onze volgende blog.
 
Wil je daar niet op wachten? Stuur ons een berichtje en we praten je persoonlijk bij!

Bron: https://www.linkedin.com/pulse/5-redenen-waarom-up-to-date-klantdossiers-van-groot-belang-van-rooij/