De 3 oorzaken van identiteitsfraude voor bedrijven

17 juni 2019

We hebben het al vaker gehad over de cijfers van identiteitsfraude. Bedrijven proberen financiële- en imagoschade te voorkomen, maar worden toch vaak slachtoffer van fraudezaken. Hoe lukt het fraudeurs toch steeds weer om tot belangrijke gegevens te komen? De drie grootste oorzaken van identiteitsfraude hebben we voor je op een rij gezet.

Reden 1: gegevens worden onveilig verstuurd

Het is makkelijk, snel, maar zeker niet zo veilig als men denkt: gegevens sturen via de mail. Persoonsgegevens, gebruikersnamen en zelfs wachtwoorden worden vaak via de mail verstuurd.

E-mailprogramma’s proberen hun data natuurlijk altijd zo goed mogelijk te beveiligen. Toch lukt het niet altijd om alle informatie versleuteld te versturen. Wettelijk zijn ze dit ook niet verplicht. Hierdoor is de kans aanwezig dat gevoelige gegevens in handen komen van fraudeurs.

Daarnaast zijn we allemaal mensen. Een verkeerd e-mailadres is dus snel ingevuld. Van alle meldingen in 2018 van datalekken was met 63% het meest voorkomende type datalek het versturen van persoonsgegevens naar een verkeerde ontvanger. In dat geval is het maar hopen dat de ontvanger geen kwaad wil doen met de ontvangen gegevens.

 

Reden 2: gegevens worden niet veilig opgeslagen

Gegevens in een beveiligde omgeving opslaan mislukt regelmatig. Dit jaar was bijvoorbeeld een groot datalek bij de UWV.  Het resultaat? 117.000 privacy gevoelige documenten gelekt. De documenten waren door iedereen te downloaden via een account van een werkgever dat in verkeerde handen was gevallen. Hij had de belangrijke papieren niet opgeslagen in een betrouwbare omgeving.

Door gegevens op te slaan in een betrouwbare en goed beveiligde omgeving, verminder je de kans dat dit in verkeerde handen komt aanzienlijk. DataChecker heeft zo’n beveiliging, want wij weten hoe belangrijk het is om secuur met je gegevens om te gaan.

 

Reden 3: bedrijven kennen hun klant niet goed genoeg

Vorig jaar is er voor het eerst weer een schatting gedaan naar de omvang van witwassen in Nederland. Op jaarbasis gaat het om een bedrag van 16 miljard euro. Dit bedrag is voor 90% afkomstig uit drugshandel en fraude. Verschillende banken hebben in het verleden al boetes gekregen voor het niet op orde hebben van hun screening tegen witwaspraktijken.

Voordat je zaken wilt gaan doen is het dus handig om te weten wie je klant is. Hierdoor kan je namelijk het risico op (financiële) schade aan jouw bedrijf minimaliseren. Met een goede screening weet je met wie je zakendoet. Belastingontduikers, witwassers of financierders van terroristische / andere criminele activiteiten worden hiermee ontdekt.

 

Identiteitsfraude voorkomen doe je zo

Zoals je leest, voorkom je identiteitsfraude vooral door heel secuur om te gaan met gegevens en door te weten met wie je zakendoet. Klinkt logisch, maar de praktijk wijst toch anders uit. Wil jij de kans op identiteitsfraude bij jouw bedrijf voorkomen? DataChecker heeft een oplossing voor ieder bedrijf, in iedere branche. Neem contact op, dan helpen we je graag verder!