ID-fraude bij banken: is jouw klant betrouwbaar?

10 april 2019

Het is als bank oppassen geblazen met wie je zakendoet. Consumenten en bedrijven kunnen jou als bank namelijk flinke financiële schade toebrengen. Ze kunnen je oplichten en frauderen doormiddel van het afsluiten van een lening. Vervolgens betalen ze je niks terug. Dit kun je voorkomen. In deze blog lees je wat je als bank kunt doen.

Nederlandse bank de dupe van verduistering

In het verleden is er sprake geweest van fraudepraktijken en oplichterijen bij banken. Een goed voorbeeld is de verduistering van 5,6 miljoen euro die plaatsvond in 2010. De daders slaagden erin om het geld te storten op de bankrekening van een 26-jarige man uit Wageningen. Die zorgde ervoor dat het geld naar verschillende bankrekeningen in het buitenland werd overgemaakt. Uiteindelijk zijn er 13 verdachten opgepakt. Door hulp van buitenlandse banken is er 2 miljoen euro terugveroverd.

 

Opgelicht via een bankrekening

In de laatste jaren komt het steeds vaker voor dat mensen worden opgelicht via een bankoverschrijving. Ze maken zelf geld over naar iemand die bij een andere bank zit. Vervolgens komt de ontvanger zijn afspraken niet na en laat niks meer van zich horen. Je kunt het verdwenen geld niet zelf terugboeken en zodra je hiervoor je bank opbelt kunnen ze niks anders zeggen dan dat je aangifte moet doen. Banken kunnen dit probleem voorkomen door een KYC-proces (Know Your Customer) te implementeren.

 

Wat kun je doen als bank?

Als bank wil je de gegevens van je klant natuurlijk ook zo goed mogelijk beschermen. De consument krijgt codes, passen etc. nooit in één keer opgestuurd en bij zoveel mogelijk acties wordt om identificatie van de gebruiker gevraagd.

Maar als je als bank slachtoffer wordt van identiteitsfraude, zal dit naast financiële schade óók impact hebben op je imago. Ondanks dat je de consument zo goed mogelijk informeert over mogelijke identiteitsfraude, is deze hier niet tevreden genoeg over. De beveiliging van de bank moet uitstekend zijn, je 'waakt' immers over het geld van de klant. Daarom is het belangrijk dat je de klant goed kent. 

 

Know your customer

Als bank wil je dus niet het risico lopen om opgelicht te worden. Je klanten zo goed mogelijk leren kennen is van essentieel belang om fraude te voorkomen. Daarom bieden wij de oplossing KYC (Know Your Customer). Een KYC-proces kan op verschillende manieren worden ingericht: van verzameling en analyse op basis van identiteitsinformatie tot bepaling van het risico van de klant.

Wil je meer weten hoe jij als bank veilig zakendoet? 

Ontdek KYC