Socialmedia-screening alleen is niet voldoende

25 maart 2018

Wanneer je gebruikmaakt van social media-screening om het verleden en de interesses van een persoon vast te stellen, is het zaak dat je start met een goede identiteitsverificatie. Social sites, zoals Facebook en LinkedIn, voeren geen verificatie uit wanneer iemand een nieuw profiel aanmaakt. Je kunt gevonden profielen dus niet zonder meer als waarheid beschouwen. Een socialmedia-screening, bijvoorbeeld als onderdeel van het wervingsproces van een nieuwe werknemer, is dus zonder verdere verificatie waardeloos.

Hoe maak je een nepprofiel?

Op de verschillende social sites wemelt het van de nepprofielen. Veel zijn eenvoudig te herkennen. Weinig activiteit, kleine groep vrienden waaronder veel BN’ers, reacties die niet kloppen bij de schijnbare leeftijd van de profielhouder. Door het ontbreken van controle is het aanmaken van een nepprofiel zo eenvoudig als een naam bedenken en een profielfoto uitzoeken via het internet. Dat laatste is meteen een handige controle. Voor een image search uit via Google op de profielfoto. Komt deze met regelmaat met verschillende namen terug dan is de kans groot dat je met een nepprofiel te maken hebt.

Een socialmedia-profiel controleren

Iemand met verkeerde bedoelingen zal meer tijd besteden aan het samenstellen van het nepprofiel. Op dat gebied is het met kwade zin een date scoren of onder valse voorwendselen een baantje scoren gelijk. Het geeft een eerste herkenningspunt: is het allemaal te mooi om waar te zijn? Dat is een reden voor wantrouwen. Een honderd procent match is opmerkelijk. Een ander goed aanknopingspunt is het netwerk van deze persoon. Zeker bij werving moet je op enig moment in het betreffende netwerk een bekende tegenkomen. Op dit vlak is de wereld kleiner dan je eigen netwerk. Via deze route kunt je doorvragen.

Echte zekerheid met de ID-check van DataChecker

DataChecker verwerkt gedigitaliseerde identiteitsbewijzen. Via een ID-check, of de meer uitgebreide HR employment toets, kun je met zekerheid de identiteit van je gesprekspartner, sollicitant of potentiële leverancier vaststellen. Je voldoet hiermee aan alle eisen die de overheid aan je stelt. Het geeft je ook zekerheid over de identiteit die je gebruikt in jou onderzoek met socialmedia-profielen.

Ook zekerheid bij je zoektocht?

Wil je meer zekerheid over de identiteit van de personen die je wilt screenen? Daar helpen we je met alle plezier bij. In een kort gesprek kunnen we al je wensen en mogelijkheden doornemen.