Know Your Customer (KYC): hoeveel financieel risico loopt jouw bedrijf?

22 oktober 2018

In dit digitale tijdperk is het oppassen met wie je allemaal zaken doet. Kan de tegenpartij wel betalen als jij levert? Of: wat vinden mijn andere (potentiële) klanten ervan wanneer ik met deze partij zaken doe?

Onverwacht kan een simpele transactie jouw bedrijf financiële schade opleveren. Direct of via een door de transactie opgelopen reputatieschade. Gaat jouw bedrijf veel financiële transacties aan met verschillende klanten? Ken jij je eindklanten?

Schade voorkomen met KYC

Door vergaande specialisaties in de markt is de kans groot dat jouw bedrijf voor één simpele transactie te maken krijgt met meerdere partijen. Exact volgen waar je ontvangsten vandaan komen en waar jouw uitgaven terechtkomen wordt hierdoor ondoorzichtig. Het is echter wel zaak om grip te houden op deze financiële stromen.

Stel je eens voor dat ergens in deze keten een partij zich bezighoudt met het witwassen van crimineel geld. Of iemand die actief is met de financiering van terroristische activiteiten. Niet fijn toch? Jouw bedrijf kan hierdoor, naast strafrechtelijke vervolging, een behoorlijke reputatieschade oplopen die direct in de omzet voelbaar is.

Know Your Customer met DataChecker

De term KYC duidt op beleid: het beschrijft procedures die je in jouw bedrijf implementeert om juist dit type schade te voorkomen. De belangrijkste peilers van dit beleid zijn klantacceptatie, identificatie, monitoring en risicomanagement.

Vraag direct een demo aan


Als oudste en meest gerenommeerde partij op het gebied van persoons- en bedrijfsidentificatie heeft DataChecker ervaring, kennis en kunde op de belangrijkste vlakken van deze procedures. Jouw besluit om zaken te doen met een bepaalde persoon of een bedrijf hangt samen met een adequate identificatie. Pas dan weet je zeker met wie je te maken hebt en ben je in staat de juiste beslissingen te nemen.

Mogen wij jou helpen?

Onze jarenlange ervaring stellen wij aan jouw bedrijf beschikbaar. Wij helpen je graag met het ontwerpen en implementeren van jouw KYC-beleid door op te treden als klankbord en inspiratiebron.

Meer weten? Bel ons. We leggen het graag verder aan je uit.