
365Werk: "Met DataChecker kunnen we groeien"
Hoe blijft online uitzendbureau 365Werk onderscheidend? “Door onze combinatie van klantgerichtheid, innovatie en goed werkgeverschap”, zegt Lead Product Manager Michiel Dijkstra. “Om op die vlakken zo goed mogelijk te presteren, moeten we zeker weten dat de ID’s en Right to Work van onze flexwerkers in orde zijn. DataChecker biedt deze zekerheid.”
“Vernieuwend zijn we al sinds onze oprichting”, stelt Michiel. “Zo waren er toen, inmiddels twaalf jaar geleden, nog bijna geen uitzendbureaus die hun diensten online verleenden – laat staan uitslúítend online, zoals wij doen. Sindsdien hebben concurrenten zich meer en meer op het internet gericht. Dat is dus niet langer bijzonder. Maar doordat we klantgericht blijven innoveren, lopen we nog altijd voorop in online dienstverlening.” Eén zo’n innovatie is de in-house ontwikkelde en continu aangescherpte FLEX-app voor flexwerkers. “Daarin kunnen zij makkelijk terecht voor bijna alles: van inschrijving tot uitbetaling.”
DE GROEI
Toen Michiel in 2019 bij 365Werk begon, had hij zo’n vijftien collega’s en maakte het bedrijf 15 miljoen euro omzet. Inmiddels werken er zestig mensen en tikt de omzet de 100 miljoen aan. “Nogal een groei”, zegt hij lachend. “Toch is onze organisatie in de kern gelijk gebleven. We zijn een toegankelijk bedrijf dat het beste wil voor onze klanten én flexwerkers. Vandaar dat we meer doen dan uitzenden en payroll. Onze basis is goed werkgeverschap. We zorgen bijvoorbeeld dat onze flexwerkers goede pensioenen hebben. En waar nodig bieden we ze begeleiding in hun professionele ontwikkeling.”
Daarnaast investeert 365Werk flink in technologische oplossingen die haar dienstverlening efficiënter en gebruiksvriendelijker maken. “Daarvoor zoeken we samenwerking met betrouwbare partners, onder wie DataChecker. Waar mogelijk koppelen we hun services aan ons eigen systeem. Want zo halen we het beste uit meerdere werelden en weten we organisaties snel aan de juiste menskracht te helpen. Dat succes heeft de laatste paar jaar geleid tot grote nieuwe klanten, zoals Thuisbezorgd.”
DE UITDAGING
“Met die grote nieuwe klanten is het aantal flexwerkers met duizenden gestegen”, vertelt Michiel. “Datzelfde geldt voor de hoeveelheid nationaliteiten in ons bestand. Inmiddels zijn dit er zo’n 160 – meer dan ooit.” Die groei maakt de controle van ID’s en Right to Work extra uitdagend. “Je moet er de laatste wet- en regelgeving per nationaliteit voor kennen. En je moet in staat zijn om zowel ID- als tewerkstellingsdocumenten te beoordelen op echtheid – ook degene uit minder bekende landen, die hun eigen vormgeving en beveiligingskenmerken hebben. Dat is een vak apart; één waar we echt een expert voor nodig hebben.”
Die expert is sinds begin 2024 DataChecker. “Eerst alleen voor de Right to Work-check”, zegt Michiel, “want voor ID-controle werkten we aanvankelijk nog met een andere partij. Die voerde deze controle altijd supersnel uit, vooral dankzij een AI-toepassing. Hoog tempo is belangrijk: werkgevers willen op korte termijn mensen inzetten, flexwerkers willen zo vlug mogelijk aan de slag. Maar snelheid mag nooit ten koste gaan van zorgvuldigheid. En hoewel dit bij ons ook niet gebeurde, begonnen we daar bij die controleur wel een risico op te lopen. DataChecker liet zien dat zij voor ID’s een vlug én accuraat alternatief waren.”
DE IMPACT
Michiel is niet alleen te spreken over de uitvoering, maar ook over de adviserende kracht van DataChecker. “Zo hebben we op hun aanbeveling een webviewer in onze FLEX-app geplaatst. Voorheen moesten gebruikers documenten uploaden via een extern portaal, wat ertoe leidde dat een flink deel afhaakte. Nu lijkt het voor hen alsof alles binnen de app gebeurt, terwijl DataChecker op de achtergrond de checks uitvoert. Deze innovatieve aanpak heeft de gebruikservaring van app-bezitters enorm verbeterd en bijgedragen aan een hogere conversie.”
Enthousiast vertelt Michiel hoe die conversie bij flexwerkers voor grote klanten zelfs met 10 procent steeg. “Op elke duizend potentiële krachten komen er per maand dus honderd extra mensen succesvol door de ID- en Right-to-Work-controle.” Hij verwacht dat die conversie nog verder zal stijgen. “DataChecker werkt nu bijvoorbeeld aan een aangepaste flow voor mensen die vanwege hun verouderde telefoon geen goede foto’s kunnen maken voor ID-fotoverificatie. Specifieke aanwijzingen gaan voorkomen dat zij vastlopen.”
DE TOEKOMST
“Dankzij DataChecker weten we zeker dat onze flexwerkers in Nederland mogen werken, dat hun ID-bewijzen geldig zijn en dat zij daadwerkelijk de personen zijn die in deze documenten staan. Dit is niet alleen een wettelijke verplichting en een ethische verantwoordelijkheid, het is ook een zakelijke must. Bestaande én nieuwe klanten eisen die zekerheid. Het werk van DataChecker is daarom onmisbaar voor ons toenemende succes – voor onze groei.”
Zoals 365Werk voortdurend verbeterpunten bij zichzelf zoekt, doet ze dat ook bij DataChecker. “Veruit de meeste mensen komen in één keer door de controleflow. En dat percentage stijgt elke maand. Hartstikke goed. Maar we zijn pas 100% tevreden als niemand meer vastloopt of afhaakt. Daarnaast zou het fijn zijn als die flow nóg sneller ging, zonder in te leveren op nauwkeurigheid. En als mensen 24/7 gecontroleerd kunnen worden, niet alleen tijdens de openingsuren van DataChecker.”
DE SAMENWERKING
Samen met DataChecker kijkt Michiel hoe die toekomstambities te verwezenlijken zijn. “Noch zij, noch wij denken dat het goed is om controles volledig in handen te leggen van AI. Maar de ontwikkelingen op AI-vlak gaan wel zó snel dat verdere automatisering van controles binnenkort mogelijk lijkt – om te beginnen voor Nederlandse ID-kaarten. Het is fijn dat DataChecker continu nieuwe technische mogelijkheden onderzoekt om controleprocessen nog nauwkeuriger en efficiënter te maken.”
Door DataCheckers expertise in te zetten, kan 365Werk zich extra richten op haar core business: flexwerkers en klanten aan elkaar koppelen. Michiel: “We zien in DataChecker niet alleen een zeer betrouwbare partij, maar herkennen in hen ook onze eigen focus op innovatie en klantgerichtheid. Vanuit dat vertrouwen en deze weerklank is het heel prettig samenwerken. Dat zij ons de best mogelijke diensten verlenen, helpt ons om ónze klanten kwaliteit te garanderen. Zo bouwen we samen aan succes!”