Flexbureau HappyNurse: “De koppeling van DataChecker met ons systeem is ideaal”

In gesprek met Jeroen Hansen, IT-manager bij HappyNurse

“Onze naam zegt het al”, stelt Jeroen Hansen, IT-manager bij HappyNurse. “Wij helpen zorgprofessionals aan een baan waar ze écht blij van worden – of het nu uitzendkrachten, studenten, gedetacheerden of zzp’ers zijn.” Het digitale platform van HappyNurse noemt hij hiervoor “essentieel”. Net als DataCheckers rol op dat platform. Wat houdt deze rol precies in?

Ik koos voor de uitdaging”, antwoordt Jeroen op de vraag waarom hij bij HappyNurse ging werken. Meteen legt hij uit wat zo uitdagend was aan dit flexbureau: “HappyNurse was vroeger één van de labels van uitzendbureau Staffing Associates. En ik was sinds 2015 verantwoordelijk voor de IT van al deze labels. Tot ze in 2020 stuk voor stuk zelfstandig werden. Toen mocht ik kiezen bij welk van deze ‘nieuwe’ bedrijven ik wilde werken. En koos ik voor HappyNurse. Die was namelijk het meest bezig met innovatie, met digitalisering. En ik wilde mijn werk graag zo interessant mogelijk houden.  
 
Juiste partner 
Interessant bleef zijn werk zéker. “Ons bestuur besloot al snel dat HappyNurse een nieuw digitaal platform moest krijgen”, vertelt Jeroen. “Tot dan toe gebruikte elk label dezelfde standaard software om werkzoekenden aan werkgevers te koppelen. HappyNurse wilde liever software die zich specifieker op de zorgsector richtte – van ziekenhuizen en de ggz tot kinderdagverblijven.” Toen het label zelfstandig werd, besloot het daarnaar te zoeken. “Ik kreeg de opdracht om de markt te verkennen. Maar ik vond nergens geschikte software.”  
 
Daardoor kwam plan B in zicht. “We besloten om zélf een digitaal platform te ontwikkelen.” Jeroen vond het superleuk om bij deze ontwikkeling betrokken te zijn. En om er de juiste partners bij te betrekken – waaronder DataChecker. “Ik kende hen van mijn beginjaren: via onze toenmalige software-aanbieder checkten zij voor ons de ID-bewijzen van de professionals die we in ons systeem wilden zetten. Later schakelde die aanbieder hier een ander bedrijf voor in. Dat was niet onze keus en vonden we ook jammer: we waren erg tevreden over DataChecker.”  
 
Beste gevoel 
Met die goede ervaring in gedachten belde Jeroen DataChecker in 2020. “Of zij hun systeem misschien wilden koppelen aan ons platform-in-ontwikkeling. En of ze niet alleen de geldigheid van geüploade ID-bewijzen wilden checken, maar ook het recht op tewerkstelling: de Right to Work Check.” Jeroen legde dezelfde vraag neer bij een andere partij. “Maar bij DataChecker had ik het beste gevoel. Zij reageerden ook het meest enthousiast en wilden graag meedenken over de beste manier om de koppeling te maken. Dus gingen we met hén in zee. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.” 
 
Hoe dat ‘meedenken’ eruitzag? “DataChecker kwam bijvoorbeeld met een testomgeving om te kijken of de koppeling zou werken. En gaf helder aan hoe we documenten het beste online konden aanleveren voor de Right to Work Check.” Ook later bleef DataChecker meedenken. “Zo willen we zorgprofessionals nu in staat stellen om zélf hun documenten te uploaden in ons systeem. Inclusief foto’s voor de ID-check. Zorgvuldig, veilig en het liefst via hun mobieltje, zoals zij het fijnst vinden. DataChecker bleek hier een uitstekende tool voor te hebben: de Secure ID Link. Dus die gaan we binnenkort gebruiken.” 
 
Prettig contact 
“De koppeling van DataCheckers systeem met ons platform is ideaal”, zegt Jeroen. “Zodra documenten geüpload zijn gaan ze direct naar DataChecker voor de Right to Work Check. We hoeven dus nergens op te klikken om ze te verzenden, laat staan dat we nog in een ander systeem moeten inloggen. Bovendien krijg we op ons eigen platform een duidelijke terugkoppeling van DataChecker. Ze vertellen ons meestal al binnen enkele minuten of documenten wel of niet akkoord zijn, met waar nodig een korte uitleg. Ook hiervoor hoeven we dus nergens anders in te loggen.”  
 
Jeroen ontvangt maandelijks een rapportage van DataChecker. “Hierin staat dan bijvoorbeeld hoeveel checks ze hebben uitgevoerd.” Ook krijgt hij geregeld nieuwsbrieven en is er een jaarlijks evaluatiegesprek – bij HappyNurse of bij DataChecker. “Hierin kijken we ook vooruit; of er nog wensen, mogelijkheden of interessante ontwikkelingen zijn”, zegt Jeroen. “Voor de rest is het contact een beetje op afroep. Als ik een vraag heb, dan bel ik. En als zij iets willen delen, dan doen ze dat. We lopen de deur niet bij elkaar plat, maar daar heeft geen van ons ook behoefte aan. Het voelt goed zoals het is.”   
 
Heel netjes 
Wat Jeroen ook heel prettig vindt, is dat DataChecker hem nooit het gevoel geeft dat andere klanten belangrijker zijn. “Integendeel – terwijl we zeker niet hun grootste klant zijn. Ze reageren altijd snel, vriendelijk en professioneel. Hun checks zijn secuur. En ze zetten graag een stapje extra. Toen we ons platform ontwikkelden, hadden we bijvoorbeeld veel contact om de koppeling met hun systeem goed te krijgen. Daar hebben ze nooit een factuur voor gestuurd. Supernetjes, vind ik.” Hij beveelt DataChecker dan ook zeker aan. “Ze zijn heel betrouwbaar en behulpzaam. Wat zoek je nog meer in samenwerking?”